اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده:

سیاست‌گذاران حوزه خانواده نگاه مهندسی دارند و تغییرات اجتماعی را نمی‌بینند

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه سیاست‌گذاران نسبت به خانواده نگاه مهندسی دارند، گفت: آنها تغییرات اجتماعی را نمی‌بینند به همین دلیل برنامه‌های بلندمدت در حوزه خانواده وجود ندارد.

سیاست‌گذاران حوزه خانواده نگاه مهندسی دارند و تغییرات اجتماعی را نمی‌بینند

به گزارش خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری فارس، «فاطمه قاسم‌پور» عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در نشست سیاست‌گذاری خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی خانواده در شهریور ماه سال ۹۵ ابلاغ شده است، گفت: روح حاکم بر این سیاست‌ها نشان می‌دهد تشکیل و تحکیم خانواده دو امر مهم است. اما در کنار این مسئله باید بگویم تعالی خانواده و نسبت آن با تربیت و ارزش‌های موجود نیز حائز اهمیت است.

وی افزود:‌ باید از دستگاه‌های مسئول پرسید آیا اعطای وام ازدواج و یا ارائه خدمات مشاوره‌ای را می‌توان فعالیت مؤثر برای تعالی خانواده برشمرد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ابراز داشت: وقتی سیاست‌های موجود را از منظر گفتمان اسلامی بررسی می‌کنیم می‌بینیم نگاه به خانواده با این گفتمان فاصله دارد.

قاسم پور افزود: تحولات خانواده از نگاه صاحب‌نظران مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه فهم مشترکی در خصوص خانواده در میان دغدغه‌مندان این حوزه وجود ندارد، اظهار داشت: نهاد خانواده دچار تغییر شده اما متخصصان امر این تغییرات را حس نکرده‌اند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد‌: متولیان حوزه خانواده نسبت به این نهاد با نگاه آسیب‌شناسانه برخورد می‌کنند. این نگاه در برخی سیاست‌گذاری‌ها مؤثر است اما روح خانواده و خانواده‌محوری در این سیاست‌گذاری‌ها دیده نمی‌شود.

قاسم‌پور اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم حوزه خانواده تعریف ارزش‌ها است و ما باید به این اجماع نظر برسیم که در خانواده ایرانی باید ارز‌ش‌های انقلابی دنبال شود و یا خیر.

وی افزود: سیاست‌گذاران حوزه خانواده به این نهاد نگاهی مهندسی دارند و تغییرات اجتماعی آن را در نظر نمی‌گیرند به همین دلیل برنامه‌های بلندمدت برای خانواده چیده نمی‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه که به موضوع خانواده پرداخته است، گفت: این ماده قانونی به شدت تکلف‌محور است در حالی که زیرساخـت‌های اجرایی آن دیده نشده است.

قاسم‌پور افزود: مسئله حائز اهمیت دیگر ارتباط میان نهاد خانواده و حاکمیت است. باید به این جمع‌بندی برسیم که آیا حاکمیت باید در ارتباط با خانواده نقش‌آفرین باشد یا خیر و آیا برای نقش‌آفرینی‌اش نیاز به همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد دارد.

به گفته وی، تا حل نشدن این مسائل سیاست‌های حوزه خانواده دچار تشتت آرا خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول